Каталог статей





Головна » Статті » » Поради батькам [ Додати статтю ]

Визначення функціональної готовності дітей до навчання у першому класі

ВИЗНАЧЕННЯ 
функціональної готовності дітей до навчання у першому класі загальноосвітнього навчального закладу

Перше поглиблене обстеження дітей дошкільного віку для визначення їхньої готовності до систематичного навчання проводять за медичними та психолого-педагогічними критеріями у жовтні-листопаді року, що передує вступу до школи. Поглиблений медичний огляд здійснюють у закладі охорони здоров’я педіатр, отоларинголог, офтальмолог, невропатолог, хірург-ортопед, стоматолог (за показаннями - логопед, психіатр). У ті самі терміни психолог та педагогічний працівник дошкільного навчального закладу проводять психолого-педагогічне дослідження розвитку у дітей шкільно-важливих функцій (тест Керна-Йєрасика, тест Озерецького, тест «Взірець і правило», «Графічний диктант» (за Д.Б. Ельконіним), «Будиночок» (за І. Дубровіним), «Словесно-асоціативний тест», «Малюнки «Неіснуюча тварина» та «Дім-дерево-людина», визначення початкових математичних уявлень тощо).

Результати першого обстеження за критеріями готовності (таблиця 1) заносять у медичну картку розвитку дитини.

Дітям, які мають відхилення у стані здоров’я, призначають комплекс лікувальних і оздоровчих заходів. Дітям дошкільного віку, у яких виявлене відставання у розвитку шкільно-важливих функцій, рекомендують комплекс вправ щодо їхньої корекції. Рекомендовані лікувально-оздоровчі заходи здійснюють лікарі-спеціалісти дитячої поліклініки (амбулаторії сімейної медицини) або медичні працівники дошкільного навчального закладу згідно з призначенням та при наявності умов. Дільничний педіатр або медичний працівник дошкільного навчального закладу контролює виконання призначених заходів.

Повторне обстеження щодо готовності дітей до навчання (як медичне, так і психолого-педагогічне) здійснюють перед вступом їх до школи - у квітні-травні.

Висновок про готовність до школи складають на підставі результатів першого і другого обстеження, занесених у медичну картку розвитку дитини.

Не готовими до навчання вважаються:

1) діти, які відстають у біологічному розвитку;

2) діти, які при повторному обстеженні не виконують тести психолого-педагогічних критеріїв;

3) діти, які перенесли протягом останнього року такі захворювання:

інфекційний гепатит (окрім гепатиту А);

пієлонефрит, дифузний гломерулонефрит;

міокардит;

менінгіт, менінгоенцефаліт;

туберкульоз;

ревматизм в активній фазі;

захворювання крові;

ендокринні захворювання (зоб, цукровий діабет та ін.);

неврози (неврастенія, істерія, логоневроз та ін.);

травматичні ураження центральної нервової системи;

гострі респіраторні захворювання 6 і більше разів протягом останнього року;

міопія з нахилом до прогресування (більше 2,0 Дптр.);

епілепсія;

екзема, нейродерміт.

Дітям, не готовим до шкільного навчання за медичними або психолого-педагогічним показниками, бажано давати тимчасове відстрочення від вступу до школи на 1 рік.

Критерії готовності дітей до систематичного навчання у школі

Критерії

Оцінка готовності дитини до школи

готова

умовно готова

не готова

І

Медичні критерії: 
1. Рівень біологічного розвитку: темпи прорізання постійних зубів; оцінка фізичного розвитку (відповідність довжини тіла віку, відповідність маси тіла довжині тіла); прибавка довжини тіла за останній календарний рік

відповідає паспортному 

гармонійний фізичний розвиток 

 5 см

відстає від паспортного 


дисгармонійний фізичний розвиток

< 5 см

відстає від паспортного 

дисгармонійний фізичний розвиток 


< 5 см

2. Рівень резистентності організму (кількість гострих захворювань у дитини протягом року)

високий або добрий 
(
 3 захворювання на рік)

знижений 
(4-5 захворювань на рік)

низький або дуже низький 
(
 6 захворювань на рік)

3. Стан здоров'я, функціональні відхилення, наявність/відсутність хронічних захворювань; група здоров'я

відсутні хронічні захворювання 
(група здоров'я І, ІІ)

функціональні відхилення або хронічні захворювання у стадії компенсації 
(група здоров'я ІІ, ІІІ)

хронічні захворювання у стадії суб-й декомпенсації 
(група здоров'я ІV, V)

ІІ

Психолого-педагогічні критерії: 
1. Психометричний тест Керна-Йєрасика

від 3 до 5 балів

від 6 до 9 балів

10 балів і вище

2. Якість вимови звуків

відсутні дефекти вимови звуків

1-2 дефекти вимови звуків

більше 3 дефектів вимови звуків

3. Рівень нервово-психічного розвитку

без відхилень

початкові відхилення

відхилення у поведінці

4. Сформованість шкільних вмінь й навичок

сформовані

не повністю сформовані, є певні труднощі в освоєнні програми

не сформовані, відсутнє усвідомлене відношення до навчання

Критерії готовності дітей до систематичного навчання у школі

Критерії

Оцінка готовності дитини до школи

готова

умовно готова

не готова

І

Медичні критерії: 
1. Рівень біологічного розвитку: темпи прорізання постійних зубів; оцінка фізичного розвитку (відповідність довжини тіла віку, відповідність маси тіла довжині тіла); прибавка довжини тіла за останній календарний рік

відповідає паспортному 

гармонійний фізичний розвиток 

 5 см

відстає від паспортного 


дисгармонійний фізичний розвиток

< 5 см

відстає від паспортного 

дисгармонійний фізичний розвиток 


< 5 см

2. Рівень резистентності організму (кількість гострих захворювань у дитини протягом року)

високий або добрий 
(
 3 захворювання на рік)

знижений 
(4-5 захворювань на рік)

низький або дуже низький 
(
 6 захворювань на рік)

3. Стан здоров'я, функціональні відхилення, наявність/відсутність хронічних захворювань; група здоров'я

відсутні хронічні захворювання 
(група здоров'я І, ІІ)

функціональні відхилення або хронічні захворювання у стадії компенсації 
(група здоров'я ІІ, ІІІ)

хронічні захворювання у стадії суб-й декомпенсації 
(група здоров'я ІV, V)

ІІ

Психолого-педагогічні критерії: 
1. Психометричний тест Керна-Йєрасика

від 3 до 5 балів

від 6 до 9 балів

10 балів і вище

2. Якість вимови звуків

відсутні дефекти вимови звуків

1-2 дефекти вимови звуків

більше 3 дефектів вимови звуків

3. Рівень нервово-психічного розвитку

без відхилень

початкові відхилення

відхилення у поведінці

4. Сформованість шкільних вмінь й навичок

сформовані

не повністю сформовані, є певні труднощі в освоєнні програми

не сформовані, відсутнє усвідомлене відношення до навчання

 

 



Джерело:
Категорія: Поради батькам | Додав: lanaSWG (15.02.2014) | Автор: E W
Переглядів: 1719 | Коментарі: | Теги: | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0


догори